پنجشنبه، آبان ۱۱، ۱۳۸۵

مونترال و کبک

می خوام یه کم در مورد ایالت کبک و شهر مونترال توضیح بدم.
مونترال در قسمت فرانسه زبان کانادا یعنی ایالت کبک (Québec) واقع شده و دومین شهر بزرگ و پرجمعیت کانادا بعد از تورنتوست. سیستم حکومتیه کانادا یه سیستم فدرالیه که هر ایالت واسه خودش قوانین داخلی و دولت مخصوص به خودش رو داره ولی با وجود این باید تابع قوانین فدرالی کانادا که توسط دولت مرکزی تصویب میشه هم باشه.
یه سری قوانینی هست که بسته به هر ایالت ممکنه متفاوت باشه که از جمله زبان رسمی، سیستم مالیاتی، قوانین مهاجرتی و بیمه خدمات درمانی هست. در مورد کبک قضیه این جوریه که تقریبا تمام مواردی که گفتم با بقیه ایالت های کانادا متفاوته. به عنوان مثال اگر قصد مهاجرت به کبک رو داشته باشید باید علاوه بر دولت فدرال توسط دولت کبک هم مورد ارزیابی قرار بگیرید، همین طور زبان رسمیه کبک زبان فرانسه هست، شما وقتی وارد مونترال و بقیه شهرهای کبک میشد تمام تابلوها و نوشته های دولتی همه به زبان فرانسه هست و زبان انگلیسی زبان دوم اینجا حساب میشه، اینم بگم که بقیه کانادا به زبان انگلیسی صحبت می کنن. دولت کبک هم واسه حفظ زبان فرانسه تلاش زیادی میکنه و پولهای زیادی هم در این زمینه خرج میکنه. حتی یه عده از ساکنین ایالت کبک معتقد به استقلال کبک به عنوان یه کشور جدا از کانادا هستن و تا جایی هم که من اطلاع دارم تو آخرین رفراندوم رقابت شدیدی بین موافق های جدایی و مخالف ها بوده.
در زمینه مالیاتی هم اینجوریه که یه مالیات توسط دولت کانادا محاسبه میشه و علاوه بر اون یه مالیات جداگانه ای هم توسط دولت کبک که این یکی از دلایل جدایی طلبها هم هست که میگن دولت مرکزی در عوض مالیاتی که میگیره خدمات زیادی عرضه نمی کنه و ما نباید به دو جا مالیات بدیم. البته در عوض مالیاتی که دولت کبک می گیره، خدمات بیشتری هم نسبت به دولت مرکزی به ساکنین کبک میده که یکی از مهم ترینشون سیستم درمانیه اینجاست که تقریبا پول دوا و دکتر مجانی در میاد. و همین طور هزینه های زیادی که خرج افراد بازنشسته و همین طور افراد با ناتوانی جسمی میشه.
اگه می خواهید واسه مهاجرت کشور کانادا و ایالت کبک رو انتخاب کنید باید حتما زبان فرانسه رو بلد باشید. به دو دلیل: یکی اینکه مصاحبه مهاجرت به زبان فرانسه انجام میشه و دوم اینکه واسه کار پیدا کردن اینجا دونستن زبان فرانسه خیلی مهمه. اینم بگم که وقتی رسیدید به کانادا و کارت های مورد نیاز رو گرفتید می تونید به راحتی نقل مکان کنید و به ایالت های دیگر کانادا برید.
در زمینه آموزش زبان فرانسه هم دولت کبک امکانات خاصی رو ارائه میکنه به این صورت که کلاس های آموزش فرانسه تا سه ترم کاملا مجانیه و حتی یه پول مختصری هم به عنوان کمک هزینه بهتون تعلق میگیره.
این هم پرچم کبک که تشکیل شده از چهار تا گل زنبق که بهش Fleurdelyse می گن، گل زنبق ،نشان خانواده سلطنتى قديم فرانسه بوده.


پرچم کبک

۱۷ نظر:

ناشناس گفت...

اطلاعات مفیدی بود

ناشناس گفت...

خود شما تا چه حد فرانسه بلد هستید؟

پیمان گفت...

وقتی ایران بودم 2 سال کلاس فرانسه می رفتم اون هم به صورت هر روز. اونجا فکر می کردم که متوسط باشم ولی اومدم اینجا فهمیدم که در سطح مبتدی هستم.

ناشناس گفت...

Hi,
you've got a cool blog...
keep going on...

ناشناس گفت...

شما در ایران کجا کلاس میرفتید و ایامدرک زبان فرانسه هم گرفتید؟

پیمان گفت...

من کلاسهای کیش می رفتم و مدرک DELF 1,2 رو هم تونستم بگیرم ولی الان 2 سال از اون کلاسها میگذره و من خیلی چیزها رو فراموش کردم.

ناشناس گفت...

من هم پرونده ای برای استان کبک تشکیل داده ام و نامه هم مبنی بر شماره فایل رسیده .
شاید تا زمان مصاحبه شاید چند ماهی مانده باشه .
نظرت راجعب مصاحبه چیه ؟
چه کار بکنم بهتره ؟

راستی شما هم از این طریق آمده اید و اگه آره چقدر طول کشید ؟

با تشکر - حمید

ناشناس گفت...

سلام من تازه با سایت شما آشنا شده ام و از نوشته های شما استفاده کردم .
در مورد تغییر اسان بعد از دریافت کارت ،ممکنه بیشتر توضیح بدید؟ بعد از چه مدت کارت دریافت می شه ؟

ناشناس گفت...

استان( اشتباه تایپی بود(

Unknown گفت...

با تشکر از راهنمایی هایی که کردید.میخواستم بدونم برای مصاحبه سفارت چقدر باید فرانسه بدونم

Unknown گفت...

سلم. ما برای ادامه تحصیل قصد داریم کبک(لاوال) بریم در عرض 2 ماه چقد میتونیم فرانسه یاد بگیریم

پیمان گفت...

توی 2 ماه میشه چیزهای ابتدایی و روزمره رو یاد گرفتو برای یاد گیری زبان فرانسه باید خیلی وقت گذاشت

ناشناس گفت...

اطلاعات جالبی بود. در ضمن در سایت زیر هم اطلاعاتی در مورد همه استانهای کانادا قرار دارد.

http://www.westpass.ca

ناشناس گفت...

اطلاعات جالبی بود. در ضمن در سایت زیر هم اطلاعاتی در مورد همه استانهای کانادا قرار دارد.

مهاجرت به کانادا

ناشناس گفت...

پیمان عزیز
ایا قبل پر کردن فرم ها Quebec Certificate of Selection
نیاز است؟
چطور می توانیم این را به دست اوریم؟ وروی چه حسابی تصمیم می گیرند؟

ناشناس گفت...

سلام دوست عزیز
من 38 سال دارم و دکترای دامپزشکی دارم مجرد هستم فرانسه مبتدی و انگلیسی متوسط بلدم. بنظر شما شرایط مهاجرت به کبک را دارم؟ 9سال سابقه کار هم دارم.
ممنونم

ناشناس گفت...

سلام

به نظرتون برا آموزش فرانسه از چه کتابایی یا فایلهای صوتی استفاه کنم؟
منتظر جوابتون هستم.

خیلی ممنون