شنبه، تیر ۰۸، ۱۳۸۷

سیستم پزشکی کانادا

اولین چیزی که از بیمارستان هم و سیستم پزشکی کانادا توی ذهن آدم می یاد، یه سیستم بسیار مجهز و خدمات مدرن و کادر فنی ماهر هست. ولی این یه سمت قضیه هست و شاید بشه گفت دورنمای این سیستم هست.

بزرگترین مشکل این سیستم، کمبود پرسنل در همه زمینه هاست و این کمبود به حدی هست که شما باید ساعت ها توی اورژانس بیمارستان ها منتظر باشید تا نوبتتون بشه و جدیدا هم توی یکی دو تا از بیمارستان های مونترال، ظرفیت اورژانس تکمیل شده بوده و از مراجعین خواسته بودن که به بیمارستان های دیگه مراجعه کنند. وضعیت مطب پزشک ها هم دست کمی از این وضیت نداره و معمولا مریض جدید به دلیل پر شدن ظرفیت شون قبول نمی کنند.

دلیل این کمبود نیرو اینست که دانشگاه های اینجا به اندازه کافی فارغ التحصیل ندارند و به همین دلیل دولت مجبور میشه که از طریق مهاجرت این کمبود رو جبران کنه. ولی مشکل دیگه اینه که پزشکی یه رشته بومی محسوب میشه و این یعنی این که مدرک پزشکی مهاجرین مورد قبول دولت کانادا نیست و پزشکان مهاجر برای ورود به سیستم پزشکی کانادا مجبورند که دوباره توی امتحان های اینجا شرکت کنند. در این وسط مشکل استان کبک دو زبانه بودن این ایالت - البته توی شهر مونترال - هست، یعنی اینکه یک دکتر باید آمادگی پذیرش یه بیمار فرانسه زبان یا انگلیسی زبان رو داشته باشد، بماند حالت هایی که بعضی مهاجرین تازه وارد هیچ کدوم از این زبان ها هم بلد نیستند.

تمام این مانع ها باعث کند شدن سرعت ورود پزشکان مهاجر به سیستم پزشکی کانادا شده و باعث شده که از طریق مهاجرت هم این کمبود نیرو جبران نشه. البته جدیدا راه حل هایی برای این مشکل در نظر گرفتن که شاید توی چند سال آینده به نتیجه برسه.

جدا از این مسایل بیمارستان های اینجا مشکلی از لحاظ تجهیزات پزشکی ندارند و مجهز به جدید ترین وسایل هستند. همین طور کانادا از پیش گامان تولید دارو و تجهیزات پزشکی است.

سیستم بیمه درمانی کانادا هم یکی از جامع ترین بیمه های درمانی دنیاست، به این صورت که همه افراد جامعه رو چه بیکار و چه شاغل تحت پوشش رایگان داره. یه بیمار از لحظه ورود به بیمارستان تا مرخص شدن، هیچ هزینه ای رو پرداخت نمی کنه. همین طور ویزیت در مطب پزشکان هم با ارایه کارت بیمه به صورت رایگان هست. این بیمه تا حدود 80 درصد قیمت دارو ها رو هم تحت پوشش داره. البته این رو هم اضافه کنم که این مربوط به ایالت کبک بود و استان به استان این بیمه تفاوت های جزئی داره.

مهاجرین به کانادا بعد از سه ماه از ورودشون تحت پوشش این بیمه قرار می گیرند و توی این سه ماه می تونند با پرداخت یه هزینه ای خودشون رو بیمه خصوصی کنن، که البته اجباری نیست ولی در غیر این صورت تمام هزینه ها که گرون هم هستند به عهده خودشون ست.

کسانی هم که شاغل هستند معمولا از طریق کارفرما و پرداخت مبلغی به صورت ماهانه، تحت پوشش یه بیمه مکمل قرار می گیرند که این بیمه خدمات دیگری رو مثل دندان پزشکی و غیره، تحت پوشش داره.

کارت بیمه درمانی کبک که بهش Carte d'assurance maladie یا Carte du soleil یا به انگلیسی Health Insurance Card گفته میشه، به صورت زیر هست:



این هم سایت بیمه درمانی استان کبک: لینک

۳ نظر:

جهانگرد گفت...

سلام
ممنون از پست اگاهی بخش ومفید شما
اگر توانستید وزحمتی نبود به این نوشته من در بلاگکگ قبلی ام سرزده ودر این رابطه کمطلبی اگر دارید مرا با خبر سازید
http://abho82.blogspot.com/2008/05/blog-post_04.html
من از طریق شما دوستان خارج از کشور می خواهم به اطلاعاتی در باره کتا ب در خارج از ایران دست یابم وبحث فرهنگ کتاب وکتاب خوانی واگاهی واگاهی بخشی در اینجا را ان شاءالله متحول سازیم

Amin گفت...

از يكي شنيده بودم كه اگه ممثلا دندونت درد بگيره؛ بيچاره اي تا نوبت بهت برسه حالا نمي دونم اغراق كرده بود يا نه؟
ولي مي گفت اورژانسي ها رو فقط سريع مي رسند

ناشناس گفت...

سلاماانگشتات چطوره حوصلت که سر نمیره؟
اگه میشه بگو چه زمانی از مبلغ پروسس فی مهاجرت استفاده می شه بعد از اینکه فایل نامبر بیاد یا قبلش؟ من از طریق Credit Card مبلغو پرداخت کردم. خیلی ممنون