دوشنبه، مهر ۰۳، ۱۳۸۵

در بدر به دنبال کار

خب الان یک ماه و نیمه که دارم دنبال کار می گردم. اون اوایل فکر می کردم که راحت بشه کار پیدا کرد ولی چند تا مشکل هست که کار پیدا کردن رو سخت کرده. اینم بگم که تا حالا 3 تا مصاحبه رفتم که دو تای اول جواب ندادن و سومی هم گفته اگه خواستیم تا دو هفته دیگه جواب می دیم این خودش نشون میده که سابقه کاریه من بد نیست و طوری هست که تا مصاحبه می رسم.
مشکلات از این قراره که اینجا یه شهر دو زبونه هست یعنی مردم به دو زبان فرانسوی و انگلیسی صحبت می کنن، زبان رسمی و غالب زبان فرانسویه واکثر تابلوها و جاهای دولتی به زبان فرانسویه ولی چون زبان اول کانادا انگلیسیه اکثرا هر دو زبان رو بلدن.
سمت شرق مونترال بیشتر فرانسه زبان و سمت غرب مونترال بیشتر انگلیسی زبان هستن. حالا وقتی که واسه کار میری کسانی در اولویت قرار می گیرن که هر دو زبان رو خوب بلد باشن ، بعضی جاها باید زبان فرانسه حتما بلد باشی و بعضی جاهای دیگه برعکس. با توجه به این موضوع من خیلی جاهایی رو که زبان فرانسه در اولویت هست رو از دست میدم و به مصاحبه نمی رسم اینجوری می مونه اونایی که انگلیسی در اولویته یا واسشون مهم نیست کدوم زبان رو بلد باشی. بهرحال بعضی از این نوع دومی ها که می بینن من به دردشون می خورم زنگ می زنن و چند تا سوال می پرسن از جمله اینکه تو کانادا سابقه کار داری یا نه؟ من هم که تازه رسیده و بدنبال کار، میگم نه ، اونها هم میگن اگه خواستیم زنگ می زنیم که معنی و مفهمومش اینه دیگه زنگ نمی زنیم. اگه هم که شانس بیارم و این سوال رو نپرسن مصاحبه می ذارن که تا حالا سه بار اینجوری شانس آوردم.
اما مصاحبه، جو این سه تا مصاحبه اینجوری بوده:
اول اینکه مصاحبه کننده ها با پیش فرض اینکه تو بدردشون نمی خوری میان جلو و تو باید سعی کنی تو مصاحبه خودت رو ثابت کنی و روش هم اینه که تا طرف یه چیزی گفت و پرسید شروع کنی از خودت تعریف کردن و اینکه تو جاهای قبلی چه کارهای خارق العاده ای انجام دادی، البته این هم خودش یه مشکلی داره و اینه که اگه زیاده روی کنی یا بر اساس اون چیزی که تو رزومت هست نگی عملا باعث رد شدن خودت شدی. ولی مشکل من تو این مورد مشکل سیستم موجود تو ایرانه که از نظر تئوری قوی هستیم ولی کارهای عملی مون یه قرون نمیرزه مثلا اگه به من بگن برو امتحان زبان کتبی بده نمره عالی می گیرم ولی اگه بگن برو بقالی بگو یه سطل ماست می خوام نمی تونم، اینه که من از پس این مورده توضیح دادن خوب برنمیام و اینجوری شانس خودم رو از دست می دم.

فعلا که اوضاع داره اینجوری میگذره ...

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام پیمان جان
حالا که حرف شرق و غرب مونترآل رو کردی پس لطفا بگو بدونم کدوم منطقه برای سکونت یه خانواده مناسبه البته اقتصادی باشه و برای رفت و آمد هم مشکل نباشه
راستی منطقه ای هست که کلونی ایرونی ها باشه؟
ممنون