پنجشنبه، اردیبهشت ۰۶، ۱۳۸۶

ایرانی بودن

دیروز توی کلاس زبان فرانسه بحث ازدواج و طلاق پیش اومد و اینکه بعد از طلاق مال و اموال بین
دو طرف چه جوری تقسیم میشه.

هر کسی در مورد قوانین کشور خودش توضیح میداد و همه هم چه پسر چه دختر با این موافق بودن که توی زندگی مشترک همه چیز با تلاش دو نفر به دست میاد و در نهایت اگه کار به طلاق بکشه باید بین دو نفر تقسیم بشه. حتی چند از اسپانیایی زبان های آمریکای جنوبی از این می گفتن که قوانین خیلی محکمی در حمایت از زنان توی کشورهاشون وجود داره.

نوبت به یکی از بچه های کلاس که مصریه رسید و اون هم قوانین مصر رو که تقریبا مثل قوانین ایرانه و بر اساس قوانین اسلامه توضیح داد که همه متعجبانه داشتن گوش میدادن و در انتها هم همه مخالف این سری قوانین بودن، تا اینکه نوبت به یه دختر ایرانی که تو کلاسمون هست رسید که باید در مورد قوانین ایران توضیح میداد، اون هم با گفتن این که من زیاد اطلاعی ندارم مسئولیت این کار رو به گردن من انداخت، چی می تونستم بگم به جز دروغ گفتن. من هم الکی گفتم که تقریبا مثل اینجاست و هر چی که از قبل داشته باشن مال خودشونه و هر چیزی بعد از ازدواج به دست بیارن مشترکه.

بعضی وقت ها آدم نمی تونه این تضاد های توی جامعه ایران رو توضیح بده و از خیرش می گذره.
اون اوایل که رسیده بودم هر جا که خودم رو معرفی می کردم و می گفتم ایرانی هستم، فکر میکردم که الان بقیه با چه دید مثبتی به من نگاه می کنن، ولی خب آدم بعد از یه مدت زندگی توی اینجا و با اخباری که ایران میاد زیاد حس خوبی در مورد ایرانی بودن خودش پیدا نمی کنه. میشه گفت که تنها دل خوشی ما همون تاریخ 2500 سال پیشمون هست، که اون هم به قول یکی از دوستان یه مفهوم جدید و حداکثر 200 سالست.


این هم عکس صفحه اول امروز روزنامه ناشیونال پست که در مورد گیر دادن های پلیس ایران به طرز لباس پوشیدن مردمه:

۱۱ نظر:

Unknown گفت...

پیمان جون
سلام
من هم از اوضاعی که پیش اومده با شما ابراز همدردی می کنم و اینکه چرا ما نمی تونیم به ایرانی بودنمون خودمون افتخار کنیم. در ضمن ادامه داستانهای مهاجرت به کجا کشید شد ؟

ناشناس گفت...

عکسایی که می ذاری فیلتر شدن و دیده نمی شن!!

Unknown گفت...

سلام پیمان خان اولا اینکه چند وقت قبل یه میل برات فرستادم که متاسفانه جواب ندادی بعد اینکهوقتی از بیرون نگاه می کنی خیلی تضاد های دیگه هم می بینی تضادهایی که ممکنه خیلی جدی تر از مسئله حجاب باشه

ناشناس گفت...

سلام آقا پیمان تو ایران از این قرار هست که طلا ها و جواهراتی که برای زن خریدی ماله خودش هست و باید مهرش هم بدی بعد هرچی باقی موند تقسیم بر دو می کنن
اینجا بیشتر به صرف زن هاست هم توربه می خورن هم از آخور علت هم این هست که چون زن نمونه تو کوچه و بتونه برای خودش زندگی رو ادامه بده

ناشناس گفت...

من فكر مي كنم كامنت آخري از ايران شعبه مريخ است. جناب وقتي مسئله حقوق زن پيش مياد اينقدر مهريه مهريه نكن،‌ حقوق زن و مرد برابر بشه مهريه هم از بين ميره. يك ذره برو مطالعه كن بعد بگو اوضاع ايران چه خبره. اگه طلاق از طرف زن باشه و مرد رضايت نداشته باشد مهريه بي مهريه. تازه مهريه كيلو چنده؟ اگه يك مادر بخواد بچشو تو ايران ببره ختنه كنه بايد شوهر بياد رضايت بده،‌اگه شوهر نبود پدر شوهر و اگه اونم نبود جدش و اگه نبود هر خر ديگه بجز مادرش. در ضمن من زن هم نيستم يك مردم تو ايران كه متسفانه مرداش خيلي بي غيرت شدن. مرسي از پيمان بخاطر مطلبت.

ناشناس گفت...

Salam
man yek mail barat ferestadan lotfan javab bedehid
ba tashakor

ناشناس گفت...

جديدا قانوني اومده كه قبل از ازدواج مي گوييد خانم و اقاي كه با هم ازدواج مي كنند هر چيزي كه دارند نصف ميشود اما همه اينها تنها در حرف است

Amin گفت...

هميشه گفتند شتر سواري دولا دولا نميشه
واقعيت زنان در جامعه ما همينه كه تمامي حقي كه از زندگي مشترك مي تونن طلب كنند مهريه و حق شير و .. است
سر همين مساله هم هست كه ميبينيم ارزش خودشون رو در تعيين مهريه با طلا و غيره مي سنجند براي روزي كه مبادا بي سرپرست و ... شوند

راستي عكس باحالي بود
به نظر من كه نمي تونند جلوي همه ايراني ها وايسند
زمان قضيه رو معلوم مي كنه

پیمان گفت...

To Amirreza:
امیررضا جان ایملت رو دوباره بفرست، چون من تا جایی که یادمه به همه ایمل ها تا الان جواب دادم

ناشناس گفت...

سلام پیمان
به نظرم این برخورد تو خیلی غیرواقعی است!
تو یه جوری حرف زدی برای دیگران که انگار ایران جزیره ای است در مریخ و آن ها اطلاع ندارند و خنده دار این که این پایین عکسی را می ذاری از رسانه های خودشان!!!!
من فکر می کنم این افتخارهای آبکی را باید دور انداخت و واقعیت را پذیرفت که ما در ایران با قوانین 1400 سال قبل زندگی می کنیم اما مردم نمی خواهند و این تضاد درست می کند.
چرا از مقاومت مردم نگوییم ؟
ببینید اگر مبارزه مردم ایران نبود زنان ایران باید بالباس پنجره دار بیرون می رفتند مثل افغانستان !
من هم در آلمان زندگی می کنم. همیشه از شرایط عقب مانده و قوانین قرون وسطایی ایران می گویم ولی فراموش نمی کنم که جنگیدن مردم را هم بگویم !
اتفاقا مردم در تنش های اجتماعی بیشتر رشد می کنند و من این را می بینم.
ببین پیمان جان ، این بهروز چقدر انسان فرهیخته ای است ؟
و کامنت محمد خیلی خوب بود، آفرین محمد !

ناشناس گفت...

سلام
حرفتو قبول دارم که با این اخباری که از ایران میاد اونها زیاد نسبت به ایرانیا دید وبی ندارند ولی تو سعی کن برای راحتی خودت و برای زمینه سازی برای بقیه مردم ایران که یا مهاجرت می کنند به کانادا و یا یک کانادایی توریست رو در ایران میبینند برای افراد اونجا تا جایی که میتوانی توضیح بده که مردم ایران با حکومت فرق دارند و بیشتر مردم از ترس به حکومت اعتراض نمیکنند .