دوشنبه، خرداد ۱۴، ۱۳۸۶

زندگی در جوامع مدرن و راوبط اجتماعی

عکس - از شیرین نشاط

چند وقت پیش یک نفر از نگرانی های خودش در مورد آینده زندگی زناشویی بعد از مهاجرت به کانادا گفته بود و این که خیلی نگران هست که بعد از مهاجرت زندگی مشترکشون از هم بپاشه.
تصمیم دارم توی این پست در این مورد بنوسیم، البته این رو هم اضافه کنم که من نظر شخصی خودم رو می گم و همین طور پیش بینی یه همچین پدیده ای خیلی سخته و بستگی به خیلی فاکتورهای متفاوت داره.

تفاوت ها:
قبل از هر چیز می خوام مهم ترین تفاوت جامعه ایران رو با اینجا توی این یکسالی که این جا زندگی کردم بگم و بعد برم سراغ موضوع اصلی:
مهم ترین تفاوتی که جامعه مدرنی مثل کانادا با جامعه بی نهایت سنت گرایی مثل ایران می کنه اینه که جوامع اینجا مراحل گذر به دموکراسی و مدرن شدن رو طی کردن تا به اینجا رسیدن و این طی طریق توی حافظه جمعی جوامع اینجا وجود داره و همین باعث استحکام و ثبات این سیستم ها شده و این طور نبوده این جوامع به طور مدرن بوجود آمده باشن. مفهوم دو تا کلمه سنت و مدرن رو هم باید توضیح بدم: اول اینکه معنی مدرن توی فرهنگ لغت مردم ما به معنی چیزهای گرون قیمت و آخرین تکنولوژی ها رو داشتن است و از طرف دیگه سنت به معنی گذشته و تاریخ و آیین پیشین هست، ولی منظور من از سنت به معنای حماقت روی اعمال نادرست گذشته و پافشاری بر روی مفاهیم مقدسی هست که در گذشته وجود داشته و در نقطه مقابل مدرن رو داریم که میشه به راحتی خط بطلان بر روی اعمال نادرست گذشته کشیدن و پذیرفتن ساده شرایط جدید. همین طور آدم های سنتی داریم و آدم های مدرن که یه آدم سنتی می تونه یه آدم بی نهایت پولدار باشه - که نمونه اش رو الان توی ایران زیاد داریم - و همین طور یه آدم مدرن می تونه در نقطه مقابل باشه.

خب حالا ممکنه بپرسید که این چه ربطی به زندگی زناشویی داره، در ادامه توضیح می دم.

چند تا نکته:
1. پیش فرض ذهنی که توی اکثر ماها من جمله خود من قبل از مهاجرت به دلیل گستردگی تبلیغاتی که توی ایران بر علیه جوامع غربی وجود داره اینه که فکر می کنیم جوامع اینجا رو فساد و بی بند و باری و هرج و مرج فرا گرفته و به محض ورود با صحنه هایی شبیه فیلم های پورنو و یا فیلم های اکشن مواجه میشم. ولی باید بگم که این کاملا در تضاد با این چیزی هست که اینجا وجود داره. این تبلیغات هم در جهت مخرب نشون دادن جوامع دموکرات و یکی کردن معنی آزادی و بی بند و باری انجام میشه. خب باز هم ممکنه بگید پس این همه اتفاقانی که اونجا اتفاق میفته و خبرهاش به ایران هم میرسه چیه؟ در جواب این سوال هم باید بگم که جامعه اینجا رو میشه به یه خانه شیشه ای تشبیه کرد طوری که هر کسی کارهاش در معرض دید دیگران هست و کوچک ترین خطاهایی به چشم میاد و سریعا همه در صدد رفع مشکل بر میان، نه در صدد پاک کردن صورت مساله و دیوار کشی اطراف اون، چیزی که تو ایران انجام میشه.

2. مفهوم خانواده به خاطر رشد اقتصادی افراد جامعه و از جمله زنان به کلی اینجا متفاوت با اون چیزی هست که توی ایرانه. بر مبنای جامعه شناسی به دلیل استقلال اقتصادی زنان مفهوم خانواده از یک مرد و در مقابل زن و بچه ها که در این بین نقش مرد نان آور خانواده و نقش زن پرورش و نگهداری بچه هاست تبدیل شده به دو نفر که با هم زندگی میکنند بدون در نظر گرفتن جنسیت و حتی میتونه این زندگی زیر یک سقف هم نباشه. به عنوان مثال اینجا فقط با هم زندگی می کنن بدون مفهومی که ما توی ذهن خودمون از ازدواج داریم. و با تعریفی که از مدرنیت گفتم به محض اینکه حس کنن که تحمل وضع موجود رو ندارن، در صدد تغییر اون بر میان که می تونه جدایی باشه. این رو هم بگم من دیدم کسانی رو که 20 ساله دارن با هم زندگی می کنن و میگن ما دوست پسر دوست دختر هستیم و از زندگی شون هم راضی هستن. و همین طور می تونید کسانی رو پیدا کنید که زندگی مشترکشون به یک سال نمی کشه. و از همه جالب تر واسه ماها اینه که می تونید حتی کسانی رو پیدا کنید که دارن با هم زندگی می کنن ولی هر کسی خرج خودش رو جدا میده. ولی این نکته رو هم اضافه کنم که خانواده های به شکل مادر و پدر و فرزندان که همه زیر یک سقف زندگی کنند هم فراوان هست.

3- مفهوم آزادی اینجا به این صورته که تا وقتی که برای کسی مزاحمتی ایجاد نکردی، مجازی هر کاری دلت بخواد انجام بدی. میتونی هر جوری که دلت میخواد لباس بپوشی، هر دینی که می خوای داشته باشی، و با هر جنسیتی که دوست داشته باشی ازدواج کنی!
ولی به محض اینکه کسی پاش رو فراتر از آزادی های مجاز بذاره و برای دیگران دردسر ایجاد کنه، با عکس العمل شدید پلیس مواجهه میشه و در این موارد هم پلیس به هیچ وجهی گذشت نمی کنه.

نتیجه گیری:
با توجه به اینکه کسانی که اینجا زندگی می کنن از سنت مدت هاست که فاصله گرفتن و هیج چیزی به اسم زشته، بده، قباحت داره و اینکه بقیه چی می گن، واسه شون وجود نداره، اینه که به محض مواجهه با شرایطی که اذیت شون می کنه در صدد تغییر وضعیت موجود بر میان، که این می تونه تغییر محل کار، تغییر نوع کار و یا تغییر شریک زندگیشون باشه.

در مورد زوج های ایرانی:
خب با این چیزهایی که گفتم پیش بینی این که آینده یک زوج ایرانی که می خوان وارد یک همچین جامعه ای بشن چیه، می تونه خیلی متفاوت باشه و بستگی به ثبات رابطه و تحت تاثیر فشارهای سنتی برای ادامه زندگی نبودن و همین طور آمادگی ذهنی دو طرف در مواجهه با آزادی های اینجا داره.

این پست وبلاگ کاناداجون رو هم می تونید به عنوان ضمیمه مطالعه کنید.

شما چی پیش بینی می کنید؟

۹ نظر:

ناشناس گفت...

سلام پیمان
موضوع خوبی را نوشته ای.
آماری را که من از سوید دیدم جدایی زوج ایرانی از 30 در صد بیشتر است و طلاق ایرانی ها در سوید از همه جای اروپا بیشتر است.
علت آن هم خیلی روشن است سویدی ها از همه ی جهان پیرفته تر و مدرن تر هستند !!!

Amin گفت...

سلام
اگه حس و حالي داشتي درباره اينكه آدم هاي مجرد در مهاجرت موفق ترند يا متاهلين هم بنويس كه شديدا محتاجم به دعا :))
اين روزها اين مساله مغرم رو مي جود و اگه بتوني يك نظر بي طرف بدي خيلي خوبه
خوش باشي

Shahram گفت...

به نظر من اگه زوجی فکر میکنند که ممکنه بعد از اومدن به یک کشور دیگه رابطشون با هم دچار مشکل میشه بهتره که به علتش فکر کنن. این یعنی اینکه رابطه ای که در حال حاضر دارن خودش دچار مشکله و فقط شرایط محیط باعث عدم بروزش میشه. این قایم کردن مشکلات در پناه محیطه که در حقیقت نوعی فرار از واقعیت محسوب میشه.
مثال میزنم: مثلن اگه آقایی اینقدر به خودش اجازه میده که نوع پوشش همسرش رو تعیین کنه و همسرش هم به این قضیه تن میده , باید توجه داشته باشه که نارضایتی همسرش ازین قضیه شاید تو ایران مجالی برای اعتراض باقی نمیگذاره , ولی در یک محیط آزادتر مطمئنن رو همسرش تاثیرگذار خواهد بود و اونوقت آقا فکر میکنند که همسرشون عوض شدن.
در صورتیکه این عارضه از اساس دارای مشکل هست و دو طرف باید همین الان هم که تو یه محیط بسته هستند به آزادیها و حقوق همدیگه احترام بذارن.

ناشناس گفت...

فکر می کنم کنار گذاشتن اين به قول شما سنت ها و نديد گرفتن اين رسوبات ذهنی برای همه مون مشکل باشه . حالا اگه متاهل باشيم که مشکل ميشه 2 برابر !! ولی در کل هستند کسايی که خيلی راحت با اين مساله کنار اومدن و خيلی خوب هم زندگی می کنن . توی اطرافيان من بشخصه از اين موارد زياد بوده .
خوش باشی

Shahram گفت...

اگه خواستی بیشتر از نامجو گوش کنی یه سری از آهنگهاشو گذاشتم تو
http://landarani.4shared.com

ناشناس گفت...

سلام از کجا میشه لیست مشاغل و تخصصهای مورد نیاز برای ایالت کبک رو بدست آورد
متشکرم

پیمان گفت...

به شهرام:
به نکته خوبی اشاره کردی، این مورد هم می تونه از موارد تاثیر گذار باشه

ناشناس گفت...

خوش به حالت کانادایی
ما تو ایران ÷وسیدیم!!
مطلبت هم جالب بود

ناشناس گفت...

سلام پیمان عزیز و تشکر از وبلاگ قشنگت
خوشحالم به اطلاعت برسونم که اولین سایت خبری و اطلاع رسانی فارسی در کانادا برای ایرانیان مقیم و سایر هموطنانی که قصد مهاجرت ، تحصیل یا سفر در این کشور رو دارند با عنوان ایران - تورنتو (ایرانتو)افتتاح شد.
آدرسش اینه:
http://www.irantoronto.net
اگه این سایت رو مفید تشخیص دادی لطفا لینکش رو به وبلاگت اضافه کن
راستی کد اچ تی ام ال لوگو هم اینجاست:
http://www.irantoronto.net/persian/logo.php
ممنون از توجه شما ..با آرزوی روزهای خوش و توأم با سلامتی