شنبه، اسفند ۱۰، ۱۳۸۷

پارانویا

می دونید پارانویید به چه جور آدم هایی میگن؟

کسانی که به همه چیز و همه کس شک دارند، فکر می کنن که همه در حال توطئه چینی بر علیه اونها هستد.
فرد مبتلا به پارانویا در اولین برخورد با یه فرد جدید اون رو یه دشمن تصور می کنه، اگه کسی بهش سلام کنه یا تلفن کنه کاری داشته باشه، می گه حتما یه منظوری داشته.
افراد مبتلا به این بیماری روانی، آدم های بسیار بسته از نظر اجتماعی هستند و در اغلب موارد با فامیل و اطرافیان شون قطع رابطه می کنن، به همه مشکوک هستند و فکر می کنن مرکز توجه دیگران هستند. اگر هم با کسی رابطه اجتماعی داشته باشند، سعی می کنن در اولین فرصت و با کوچک ترین بهانه این رابطه رو به هم بزنند.
توی حالت خیلی حاد این بیماری، می تونن حتی به دیگران آسیب هم برسونن.
معمولا بحث کردن با آدم های پارنویید مثل اینه که دارید با یه نفر که زبان شما رو نمی فهمه بحث می کنید.

اگر با یه سری آدم مبتلا به پارانویا زندگی کنید، بعد از یه مدت شما هم مبتلا به این بیماری می شید بدون اینکه متوجه بشید.
متاسفانه تعداد این افراد توی جامعه ایران به شدت در حال افزایش هست، و میشه گفت که به طور حتم شما به یه همچین آدم هایی تا بحال برخورد داشته اید.

این پست رو واسه این نوشتم که تجربه برخورد با همچین آدم هایی رو داشتم.
واسه اطلاعات بیشتر: Paranoia

دانلود آهنگ پارانویید از Black Sabbath

۵ نظر:

ناشناس گفت...

بیماری وحشتناکیه، و متاسفانه به نظر من به سختی درمان پذیرِ. مثل همه بیماریهای روانی ریشه در گذشته این آدمهای داره. من دوستی داشتم که متاسفانه این بیماری رو داشت. تا حدی که تبدیل به خود آزاری شده بود. دائما دنبال چیزهای غیر واقعی بود برای اثباتش. مثلا یه بار زنگ زده بود محل کار همسرش، که نبوده سر کار. بعد همکارش پزسیده بود که وقتی برگشت مگم کی تماس گرفت؟ بیچاره شوهرش تا یک ماه هر روز باید به این سوال جواب میداد که : مگه به غیر از من زن دیگه ای هم به تو زنگ میزنه؟!!!!بعد از یک ماه سوژه جدید پیدا کرد وگرنه نهضت ادامه داشت.

Fakhri گفت...

خدا به دور،
آقا ما منظور خاصی نداریما فقط اومدیم بگیم سلام Mate

Amin گفت...

سلام پيمان جان
راستش اين بيماري در ايران به نظر من شايع هست، حالا ممكنه شدتش زياد و كم بشه
اين هم بيشترش تقصير سيستم مملكت هست. ما حتينمي دونيم كي داره بهمون راست مسگه و كي دروغ ;)
خوب مسلما در چنين شرايطي شك زياد ميشه و در مرور زمان تبديل ميشه به يه همچين چيزي

ناشناس گفت...

با سلام
خیلی جالب بود آقا پیمان
من یک خانمی را میشناسم که ایشان پارانویا داشتند، همسر ایشان در اوایل سعی میکرد به ایشان کمک کنند ولی موفق نبودند. با گذشت سه سال حالا با کمال تعجب دیده میشه خود شوهرش دارد همان کارها را میکند.
مثلاً دائم فکر میکند کسانی از فامیلهای شوهرش بهشان زنگ میزنند و فحش میدهند.
یا دارند ازشان بدگویی میکنند.
حالا سوال من این است که آیا همچنین اشخاصی داری قدرت خلاقیت و هوش کافی هم میباشند تا مستنداتی تهیه کنند تا نزدیکان خود را نسبت به توهمتشان هر چه بیشتر قانع کنند. مثلاً این خانم شماره تلفن ها را با ترفند خاصی برمیدارد و برای چندین سال بعد ذخیره و برنامه ریزی میکند که یک روز به شوهرش بگوید از این شماره به مادرم زنگ زدند و فحاشی کردند.
شماره تلفنها را از دفترچه تلفن بستگان و تلفنهای همراه برمیدارد.
و شوهرش هم با آنکه در اوایل به بیماری همسرش اعتراف میکرد الان صحت توهم های همسرش راتایید میکند.

ناشناس گفت...

سلام
من در حال وب گردی بودم و در حین اینکار به دعواهایی که به دوست دخترم داشتم فکر میکردم. در اکثر موارد شکاک بودن من دلیل این دعواها بوده، دقیقاً داشتم به این فکر میکردم که گویا به نوعی پارانویا مبتلا هستم!! و یک مرتبه به وبلاگ شما رسیدم و با کمال تعجب دیدم در این مورد نوشتید!!!! تمام موهای بدنم سیخ گشـــته!(نتیجه میگیریم که پارانویید ی بیش نیستم)
واقعاً اطرافیان تاثیر دارن ولی خشبختانه مال من خیلی خفن نیست!!!
بگذریم.... بنده جوانی ایرانی هستم23 ساله... در حال حاضر مالزی مشغول به تحصیل در رشته معماری در مقطع لیسانس هستم و عشق دانشگاه مک گیل کانادا منو داره از پا در میاره!! خیلی دوست دارم بیام کانادا ولی هیچ اقدامی تا حالا نکردم.(البته 2سال دیگه تصمیم اجرای این کار رو دارم چون تازه امدم اینجا) فقط میخوام بدونم که چه چیزهایی در گرفتن ویزا تاثیر داره یعنی چه کارهایی باید در طول این دو سال قبل از در خواست پذیرش یا ویزا انجام بدم که سفارت یه کم تحویل بگیره!!
ممنون میشم کمکم کنید.