یکشنبه، خرداد ۲۴، ۱۳۸۸

هزینه از مردم

اتفاقات دیروز و صحنه های برخورد پلیس با مردمی که برای احقاق حقشون به خیابون ها اومده بودن واقعا متاثر کننده بود.

جناح رهبری این بار دیگه قصد تهاجم شدید رو داره. به نظر من واسشون این درگیری های خیابونی می تونه حتی یه امتیاز مثبت هم باشه، البته به شرطی که از کنترلشون خارج نشه. به همین بهانه تهاجم به جناح مقابل شروع شده و در ابتدا هم همون جور که معلوم بود از قسمت های پایین هرم یعنی از جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین و همین طور دفتر تحکیم وحدت که این آخری همیشه در معرض حمله بوده، شروع شده.

نمیشه پیش بینی کرد که این دستگیری ها و حملات به جناح مقابل تا کجا پیش میره، ولی حدس من اینه که حتی اگه کار به جاهای بالاتر نکشه، ولی با خارج کردن خیلی ها از دایره خودی عملا به اون هدفی که دارند و اون هم یکدست کردن کامل حکومت هست، خواهند رسید.

از اون طرف هم جناح مقابل به زودی سر از سازش در میاره و نیروهای اون ها به حالت تدافعی فرو خواهند رفت. این تاکتیک می تونه جلوی تلافات بیشتر اون ها رو بگیره، ولی به طور واضح این جناح بیش از پیش ضعیف و دورتر از مرکز قدرت خواهد شد.

ولی از همه این ها جالب تر واسه من استفاده از مردم برای موندن در دایره قدرت، توسط جناح به اصطلاح اصلاح طلبه. این که علنا از مردم می خوان که به خیابون ها بیاند و اعتراض کنند، اون هم از کسانی این حرف ها زده میشه که باورش سخته که به این نتیجه رسیده باشند که باید به متن جامعه و نقش مردم اهمیت داد. به طور واضح تر منظورم اون ویدیوی هست که زن رفسنجانی از مردم می خواد که بریزن توی خیابون ها، که البته همین حرف رو موسوی و دیگران هم تکرار می کنند.

شاید به نوعی با این کار می خوان یه جوری به جناح مقابل قدرت نمایی کنند، البته اون هم با هزینه مردم. مردمی که از وضع خسته شده اند و حرفهایی که بوی آزادی داره ، اون ها رو سر مست می کنه.

نباید و نمیشه فراموش کرد که چطور دوره رفسنجانی، مخالف های رژیم کشته می شدند، حتی کسانی که خارج از ایران بودند و یا وقتی که دوره خاتمی با دانشجویان به اون صورت وحشیانه برخورد شد، جناب خاتمی ترجیح داد که برای منافع نظام سکوت کنه. و شاید بزرگترین اشتباه وقتی رخ داد که با وجود تقلبات بیشمار در انتخابات قبل، خاتمی باز هم برای حفظ منافع نظام سکوت کرد و قرار رو بر این گذاشت که بعد ها حقایق رو با مردم در میان بگذاره، که البته این اتفاق هیچ وقت نیفتاد.

برای من باورش سخته که این بازی، بازی قدرت نباشه و بازی دموکراسی خواهی باشه و از همه متاثر کننده تر هزینه ای هست که مردم ایران باید برای این نبرد قدرت بین جناح ها بدهند.


پی نوشت: به نظرم مردم جمعه 22 خرداد با رای به موسوی و کروبی بهترین کاری که می تونستند انجام دادند و در حقیقت حکومت رو در معرض رسوایی بزرگی قرار دادند. یه دیکتاتور با تنگ تر کردن دایره اطرافیان خودش به مرگ نزدیک تر میشه.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

سلام پیمان جان
خیلی خوشحالم و افتخار می کنم می بینم اینقدر روشن و تحلیل گرا هستی.با شما موافقم.رضایی که با احمدی نژاد دستش توی یه کاسه بود اینو میشد توی 3 دقیقه اول مناظرشون دید اما رای کروبی را بدجوری به نفع خودشون برداشتند.
می دونی واسه یه کشوری مثل ایران که در یک منطقه دیکتاتوری سلطنت طلب قرارداره حالا حالا ها راه هست تا بدونه چطور مانع تقلب انتخاباتی بشه اما در مجموع حرکت خوبه چون این دفعه احمدی نژاد داره ماهیت واقعی ما ایرانی های امروز را نه به دنیا بلکه به خودمون نشون می ده.جنگ قدرت هم تازه شروع شده.بازی های استراتژیکی طرفین خیلی ساده و قدیمیه.
من با این جمله شما کاملا موافقم که "یه دیکتاتور با تنگ تر کردن دایره اطرافیان خودش به مرگ نزدیک تر میشه."
شاد باشی

alleine Fahrgast گفت...

بارزترین مشخصه مردم ما تو این جور مواقع پیروی از هیجانات و جو عمومیه.
الان با برادرم صحبت کردم حسابی با باتوم از بسیج کتک خورده بهش میگفتم میدونی برای چی داد میکشی؟ میگه همین که داد بکشیم یعنی اعتراض بسه فعلا!
و این ظاهرا روندیه که داره بین بقیه همکلاسیاش هم اتفاق میافته به پیامدا به اینکه جریانات داره در نهایت به نفع کی تموم میشه یا دست چه قدرتی داره شرایط رو کنترل میکنه مسالشون نیست ظاهرا
خدا حفظشون کنه، جوانان پرشور
آزاده
http://mohajer2008.blogspot.com/

روح اله گفت...

با حرفهای امروز احمدی نژاد در میدان ولی عصر وقتی گفت محاکمه دشمن اصلی هنوز مونده به نظر میاد که قصد محاکمه رفسنجانی رو داشته باشه. به قول کانت : قدرت مثل شن تو مشت می مونه که هر چی بیشتر فشارش بدی بیشتر از تو دستت خارج می شه.

موفق باشی پیمان عزیز

reza گفت...

Salam

besiyar jaleb tahlil kardid be door az ehsasat va hayejan, az didi negah kardid keh ghabeleh tamol bood, man ham mesleh aghayeh rooholah fekr mikonam.

Regards

Reza-BC

امیر گفت...

پیمان سلام
اقا نمی شه کام ندارد تحلیات عالیه
مخواستم بدونم نظر ناشناس . . . که گفته بود رضائی و ا ن دستشون تویه کاسس رو قبول داری ؟
من که فکر می کنم رضائی برای کم کردن رائی ا ن امده بود
خیلی ممنون توضیح بدی