شنبه، آبان ۲۰، ۱۳۸۵

مسافرت درون شهری در مونترال

اتوبوس
امروز یه مسافرت درون شهری کامل تو مونترال داشتم، از شرق مونترال باید می رفتم غرب مونترال اون هم با اتوبوس و مترو.
سیستم حمل و نقل عمومی مونترال یه سیستم یکپارچه ست به این صورت که اتوبوس و مترو همه تحت نظارت یه سازمان هست و فایده این سیستم اینه که مثلا امروز که من می خواستم از شرق برم غرب و بایستی اول یه اتوبوس سوار می شدم و بعد مترو و دوباره اتوبوس، احتیاج نبود که واسه هر کدوم یه بلیط جدا بخرم و با خرید یه بلیط از اول مسیر تا آخر رو رفتم. اگر هم که کارت حمل و نقل عمومی که اینجا به CAM معروفه داشته باشید دیگه با اون کارت می تونید هم اتوبوس سوار شید هم مترو.


نقشه مونترال

اما نکته جالب توی این مسافرت شهری تو مونترال، تفاوت مردم و زبانشون تو جاهای مختلف بود. تو شرق مونترال اکثرا فرانسه زبان هستن و خیلی هاشون اصلا انگلیسی بلد نیستن. اول که من سوار اتوبوس شدم همه با هم فرانسه صحبت می کردن و بیشتر مردم هم بلوند و تقریبا یه دست بودن و مهاجر کمتر بین مردم دیده میشد اگر هم بود بیشتر سیاه های فرانسه زبانی که از کشورهای آفریقایی میان بودن. بعد که سوار مترو شدم و به سمت مرکز شهر مونترال رفتم کم کم تنوع نژادی هم بیشتر شد و همین طور یه عده ای هم به انگلیسی صحبت می کردن. بعد دوباره که سوار اتوبوس شدم و به سمت غرب مونترال رفتم این بار دیگه تقریبا اکثرا انگلیسی زبان بودن و همین طور با تنوع نژادی خیلی بیشتر.
توی یه چنین مسافرت درون شهری اگه سمت شرق مونترال باشی و سوال داشته باشی و یا بخوای آدرس بپرسی باید به فرانسه بپرسی و اگر غرب مونترال باشی به انگلیسی.
مونترال واقعا یه شهر هفتاد و دو ملته.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

عجب جاي جالبيه اين شهر شما . شايد توي کل يه کشور نشه اين تنوع نژادي رو ديد .

ناشناس گفت...

من یه وبلاگ تو بلاگر بتا دارم ولی چپ چین و راست چینش مشکل داره می شه خواهش کنم تمپلت وبلاگتون رو به این ایمیل برام بفرستین :
aeinjamshid@gmail.com
ممنون می شم
موفق باشید

ناشناس گفت...

چه خبر از کار ؟...